НЕМАЄ КРАЩОГО ТРАКТАТУ ПРО НАЦІОНАЛІЗМ, НІЖ СТАРИЙ ЗАВІТ

 

НЕМАЄ КРАЩОГО ТРАКТАТУ ПРО НАЦІОНАЛІЗМ, НІЖ СТАРИЙ ЗАВІТ




17 січня 2013 року в приміщенні газети “Галицька зоря” відбулося чергове, четверте, засідання аналітичного круглого столу.

Його організаторами виступили Науково-ідеологічний Центр імені Дмитра Донцова та Дрогобицька філія Українського богословського наукового товариства.

Модераторами зустрічі були викладачі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Петро Іванишин і Олег Баган.

Цього разу мова йшла про інтерпретацію терміну “свобода” в ліберальній та націоналістичній ідеологіях.

Як відомо, “свобода” є центральним поняттям лібералізму. Але й у Тараса Шевченка знаходимо такі поняття як “сім’я”, “батьківщина”, “свобода”. А Поета навряд чи можна “пришпилити” до лібералізму.

У часи Тараса Шевченка саме слово “свобода” було більше поширеним, ніж слово “воля”, але за семантикою це ідентичні поняття. Петро Іванишин стверджує, що в творах Шевченка слово “воля” взагалі не вживалося, але тут слід розуміти, в якій місцевості жив Поет. “Воля” поширилося вже пізніше, але навіть галичани, услід за Шевченком, вживають, наприклад, слово “свобідний” у значенні “вільний”. Ми пам’ятаємо бандерівське га-ло “Воля народам, воля людині!”, а політична партія, яка своєю ідеологією вважає український націоналізм, носить горде наймення “Свобода”.

З давніх-давен різні філософи по-своєму трактували поняття “свободи”. Одне з трактувань ставить знак рівності між свободою і турботою. Своєю чергою, турбота є сенсом буття у світі. Саме турбота робить людину далекоглядною і вільною. Вільна людина виступає фактором життя, проникає в сутність буття.

За висновком Петра Іванишина, імперіалізм є антитезою націоналізму, тому поневолені імперіалізмом країни несуть на собі клеймо національної несвободи, неволі.

На його думку, існують три імперські світогляди. Насамперед це демоліберальний, який продукує міф про свободу окремої людини. Слід також говорити про соціал-демократичний світогляд імперіалізму, основою якого виступає поняття так званої класової свободи. Нарешті мова йде про псевдо-традиціалістичний світогляд. Це світогляд націонал-соціалізму, а в сучасних умовах - євразійства. В центрі - міф про свободу раси.

Свої думки з приводу піднятої проблеми висловив і Олег Баган. Квінтесенцією його виступу прозвучала думка про те, що “немає кращого трактату про націоналізм, ніж Старий Завіт”.

На сайті tustan.io.ua читайте звіт про цей аналітичний круглий стіл. Відео-звіт про цю подію шукайте на Ютубі за посиланням “Інтерв’ю Анатолія Власюка 4 Отець Івана Гаваньо” (8 епізодів).

 

Анатолій ВЛАСЮК



Создан 02 фев 2013



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником